Under the framework of social semiotics, the article analyzes the symbolic motif of the small rhea or ‘Patagonian ostrich’ expressed in the choyke purun, a Mapuche dance representing the behaviors of this species, non-existent in Araucanía. The mimetic performance shows the identification of the Mapuche with the motives of nature, but through a deterritorialized reference, alien to the context of enunciation. By analyzing various contextual chronotopes, we show the marks of transculturality in the evolution of this migrant symbolism, its movements, variants, transformations, and identity applications. The research method applied was the case study. The data show the antiquity, continuity, diversity, and increasing complexity of intercultural relationships engraved in the history of such a symbolic expression. Through both the linguistic and semiotic boundaries of the peoples of Patagonia, the choyke purun transits into modernity to settle down within the canon of Mapuche culture.
Bajtin, M. (1989). “Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela”. En Teoría y estética de la novela. Taurus.
Bajtin, M. (1988). Problemas de la poética de Dostoievski. Fondo de Cultura Económica.
Bello, A. (2000). El viaje de los mapuches de la Araucanía a las pampas argentinas: una aproximación a sus significados socioculturales. Centro de Documentación Mapuche Ñuke Mapu [sitio web]. http://www.mapuche.info/mapuint/bello0000.html
Bengoa, J. (1996). Historia del pueblo mapuche. Siglos XIX y XX. Sur ediciones.
Boschin, M. T. (2009). Tierra de hechiceros. Arte indígena de Patagonia septentrional argentina. Ediciones Universidad de Salamanca.
Canals, S. (1935). La araucanización de la Pampa. Anales de la Sociedad Científica Argentina, 120, 221-232.
Casamiquela, R. (1964). Estudio del ngillatun y la religión araucana. Universidad Nacional del Sur.
Casamiquela, R. (1988). En pos del gualicho. Editorial Universitaria & Fondo Editorial Río Negro.
Cox, G. (1863). Viaje en las rejiones septentrionales de la Patagonia 1862-1863. Imprenta Nacional.
Cruz, L. (1835). Descripción de la naturaleza de los terrenos que se comprenden en los Andes poseídos por los peguenches. Imprenta del Estado.
Cruz, J., Cortés, J., & Yufla, C. (2013). El universo de nuestros abuelos: Proyecto de investigación etnoastronómico de Atacama. San Pedro de Atacama: IIAM-ALMA.
Eco, U. (1989). Kant y el ornitorrinco. Lumen.
Echeverría, M. (2002). Cuentan los chonkes. Zagier & Urruti.
Fernández, P. M. (2000). “Rendido a tus pies: Acerca de la composición anatómica de los conjuntos arqueofauísticos con restos de Rheiformes de Pampa y Patagonia”. En Desde el país de los gigantes. Perspectivas arqueológicas en Patagonia (Tomo II, pp. 573-586). Universidad Nacional de la Patagonia Austral.
Gundermann, H. (1985). Interpretación estructural de una danza ritual mapuche. Chungara, 14, 115-130.
Latcham, R. (1924). Organización social y creencias religiosas de los antiguos araucanos. Imprenta Cervantes.
Lehmann-Nitsche, R. (1924-1925). Mitología Sudamericana IX. La astronomía de los Chiriguanos. Revista del Museo de La Plata, XXVIII, 80-102.
Lehmann-Nitsche, R. (1936). Mitología Sudamericana XVIII. El avestruz galaxial de los guaraní. Obra del Centenario del Museo de La Plata, II, Universidad de la Plata, 201-205
Lista, R. (1998). Los tehuelche: una raza que desaparece. Editorial Confluencia.
Lotman, I., & Uspenski, B. (1979). “Sobre el mecanismo semiótico de la cultura”. En Lotman y Escuela de Tartu, Semiótica de la cultura. Cátedra.
Mandrini, R., & Ortelli, S. (1995). Repensando viejos problemas: observaciones sobre la araucanización de las Pampas. Runa, 22, 135-150.
Manquilef, M. (1911). Faz Araucana. Volumen I. Anales de la Universidad de Chile, 128, 3-60.
Manquilef, M. (1914) “Comentarios del pueblo araucano II: La Jimnasia Nacional (Juegos, Ejercicios y Bailes)”. Anales de la Universidad de Chile, 134, 75-219.
Mansilla, L. (1877). Una excursión a los indios ranqueles. Brockhaus.
Mendizabal, M. (1994). “Aproximación al canto ritual mapuche”. En Pereda, I., & Perrotta, E., Junta de hermanos de sangre (pp.143-152). Papers.
Musters, G. (1911 [1871]). Vida entre los Patagones. En Biblioteca Centenaria I (pp. 125-388). Universidad Nacional de La Plata.
Ñanculef, J. (2016). Tayiñ mapuche kimün. Universidad de Chile Indígena.
Oliva, F., Paniza, M., & Morales, M. (2018). Relaciones simbólicas entre sociedades indígenas y el mundo animal en Ventania (Provincia de Buenos Aires, Argentina): el caso de los Rheidae. Archaeofauna, 27, 233-252.
Ortelli, S. (1996). La araucanización de las pampas: ¿Realidad histórica o construcción de los etnólogos? Anuario del IEHS, 11, 203-225.
Ortiz, F. (1987). Contrapunteo del tabaco y el azúcar. Biblioteca Ayacucho.
Pereda, I., & Perrotta, E. (1994). Junta de hermanos de sangre. Papers.
Pérez, A., & Reyes, V. (2009). Técnica improntas de hojas. Algunas reflexiones acerca de su novedoso registro en la vertiente occidental cordillerana. Magallania, 37(1), 113-132.
Pérez, A. (2020). “Alfarería arqueológica del centro sur de Chile y la Patagonia noroccidental argentina: Hacia su integración regional”. En Schuster, V., & Pérez, A., Cerámica Arqueológica de la Patagonia (pp 117-140). Fundación de Historia Natural Félix de Azara.
Pozo, G., & Canio, M. (2014). Wenumapu: Astronomía y cosmología mapuche. Ocho Libros.
Re, A., Guadalupe, R., & Guichón, F. (2015). Las pisadas patagónicas del Holoceno tardío: Variabilidad en huellas de animales en dos casos de estudio (Argentina). Arkeos, 37, 2145-2164.
Robles, E. (1911). Guillatunes. Costumbres y creencias araucanas. Anales de la Universidad de Chile, 127, 223-249.
Robertson, C. (1979). Pullin the ancestors: performance, practice, and praxis in mapuche ordening. Ethnomusicology, 23, 395-416.
Rosso, C., & Medrano, C. (2016). El ñandú (rhea americana) y los guaycurúes en el siglo xviii: Un abordaje etnobiológico histórico en el gran chaco argentino. Revista Chilena de Ornitología, 22(1), 19-29.
Sánchez Labrador, J. (1936). Los indios pampa-puelche-patagones. Viau y Zona Editores.
Titiev, M. (1951). Araucanian culture in transition. University of Michigan Press.
Voloshinov, V. (1992). El Marxismo y la filosofía del lenguaje. Alianza.