Online corporate information and audience relations of the European public broadcasters

Authors

  • Carmen Costa-Sánchez Universidad de La Coruña
  • Miguel Túñez-López Universidade de Santiago de Compostela

Abstract

Webs 2.0 and 3.0 have led the transformation in the way to communicate and to interact socially that has meant a greater dynamism in the forms, supports and dynamic of the communication and this is forcing to the institutions to project a speech and an image in accordance with their identity and, at the same time, to try to receive a feedback of their actions, listen to improve or propose contents that interest to the users. The present work identifies and analyses the online positioning and the main parameters of corporate information presents in the web of the public television companies in Spain, Portugal, France, Italy, United Kingdom and Germany. The results from the analysis of corporate and financial information, social responsibility and transparency reports, ethical codes, action guides and communication with the audiences show transparency in the form but an unidirectional communication.

Keywords:

Televisión pública, comunicación corporativa, Europa, información corporativa, Web 2.0.

Author Biographies

Carmen Costa-Sánchez, Universidad de La Coruña

Doctora en Comunicación por la Universidad de Santiago de Compostela. Premio Extraordinario de Doctorado por la Facultade de Ciencias da Comunicación de la Universidade de Santiago de Compostela. Premio Latina de Comunicación al segundo artículo más citado para el período 2008-2014. Profesora de Comunicación Corporativa en la Universidade da Coruña. Coeditora de Comunicación Corporativa: Claves y escenarios (2014, Ed. UOC).

Miguel Túñez-López, Universidade de Santiago de Compostela

Profesor de Gestión de la Comunicación Organizacional en la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Periodismo por la Universidad Autónoma de Barcelona. Decano de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la USC (2004-2009). Ha sido Premio Nacional de Periodismo Reina Sofía y pertenece al Grupo de Investigación Novos Medios y al Consejo Científico del Centro de Estudios Avanzados de la USC desde 2007.